Így télvíz idején olykor előfordul, hogy odakint hidegebb van, mint a raktérben lennie kéne. Ha nem cél, hogy az áruból mirelit legyen, a raktér fűtésére van szükség. A következőkben összeszedtük, milyen lehetőségek vannak erre.
Ugrás a lényeghez:
Kinntartani a hideget - A hőszigetelés
Minden hőmérséklet-szabályozás esetében az egyik – ha nem A – legfontosabb tényező a hőszigetelés. Mindegy, hogy kint van kánikula és bent fagy, vagy fordítva, a két eltérő hőmérsékletű közeg a kiegyenlítődésre törekszik. Minél inkább megakadályozzuk ezt a kiegyenlítődést, annál hatékonyabb, gazdaságosabb lesz a hőmérsékletkülönbség fenntartása – a hűtés vagy fűtés. A hőmérsékletre nem kritikusan érzékeny áru vagy áruszállítás esetében – amikor például csak annyi a lényeg, hogy az áru ne fagyjon meg, a hőszigetelés akár elég is lehet. Ha ennél nagyobb kontrollra van szükség, valamiféle aktív fűtési megoldásra van szükség.
Hűtővel fűteni?
A legegyszerűbb megoldás a fűtős raktérhűtő. Ha hűtésre egyébként is szükség van, ez a lehetőség viszonylag alacsony induló többletköltséggel jár, nem foglal extra helyet és nincs szükség extra átalakításokra sem. Megfelelő szigeteléssel általános, alkalmi fűtési feladatokra megfelelhet ez az opció, de rendszeres fűtésre létezik jobb megoldás is. A fűtő funkció használata pont ugyanannyiba kerül, mint a hűtés, hiszen a berendezés mindkét esetben lényegében ugyanazt csinálja, csak az ellenkező irányba: Hűtéskor kint fűt, bent hűt; fűtéskor kint hűt, bent fűt. Az üzemeltetés mellett költségként adódik még a közvetett többlet szervízigény: a több munkaóra gyorsabb amortizációt eredményez.
Hűtő-fűtő raktérhűtő. Megfőzi a levest és le is fagyasztja (ne próbáld ki otthon!).
Folyamatos fűtés levegős fűtésrendszerrel
A raktér folyamatos fűtésére a különálló meleg levegős fűtésrendszer van kitalálva. Ez tulajdonképpen egy dízelüzemű hajszárító. Az autó üzemanyagát égeti egy égéstérben, amivel a rajta keresztüláramló levegőt melegíti fel. Ez pazarló megoldásnak tűnhet, azonban éppen ellenkezőleg, az üzemelési költsége a fűtős raktérhűtőnek a töredéke, egy liter gázolajjal akár öt órán keresztül üzemelhet (típustól, beállítástól, használat módjától függően. A legtöbb modell átlagos fogyasztása 2 – 5.5 óra/liter között alakul). Ez a fűtésrendszer kifejezetten a hosszabb fűtési ciklusokat kedveli, ahogy a dízelmotor is, alkalmi, rövid ideig tartó fűtésekre tehát kevésbé praktikus. A gyakori rövid üzemidők következtében az égéstermék – korom – ami fokozatosan addig csökkenti a rendszer teljesítőképességét, míg az végül bemondja az unalmast.
A levegős fűtésrendszer beépítése szakértelmet igényel. Az üzemanyag vételezése nem egészen úgy történik, mint anno a fronton, nem elég bajonettel meglékelni a tankot és remélni a legjobbakat. A rakteret is ki kell lyukasztani, hiszen valahol be kell juttatni a meleg levegőt, és ha már bejutott, az áramlásáról is érdemes gondoskodni. Manapság már a kályhák sem teljesen hülyék, tehát az autó elektromos rendszerébe is be kell kötni őket a szikrához szükséges két szál dróton felül.
A raktér légállapot-szabályzó rendszerének tervezésekor érdemes holisztikusan gondolkodni, nem a csillagok együttállásának tekintetében, hanem a teljes járművet, minden kiegészítőjével és a tervezett használatot együttesen figyelembe véve. Egy túltolt, indokolatlanul bonyolult és költséges rendszer hosszútávon épp akkora nyűg lehet, mint egy túl kevésnek bizonyuló megoldás. A legtöbb esetben lehet a kevesebből többet (vagy a többől kevesebbet) csinálni, de a leggazdaságosabb és a legnagyobb elégedettséget okozó rendszer mindig az elsőre jól eltalált lesz.
Ezek alapján ha nincs tervben a folyamatos fűtés, de nincs kizárva az sem, hogy néha szükség lesz rá, egy különálló fűtésrendszer beépítése nem biztos, hogy szükséges, de egy fűtő funkcióval rendelkező raktérhűtő és egy tisztességes szigetelés mindenképpen javasolt. Ha folyamatos fűtésre van szükség, a fűtés-képes raktérhűtőre támaszkodni túl nagy rizikó. Ha a hőmérséklet pontos, folyamatos kontrolljára van szükség, megint csak érdemes beszerezni a hűtőt és a fűtőt is, ilyenkor a duplázás megadhatja azt a nyugalmat, hogy ha a dedikált fűtés elromlik, a hűtő el tudja látni a feladatát a probléma orvoslásáig.
Na, akkor dobozoljunk!
A hőmérséklet pontos szabályozására jó megoldás a hűtő-fűtő doboz. Ez egy mobil rendszer hőszigetelt falakkal, saját hűtő és fűtő berendezésekkel. Térfogatukat tekintve lehetnek néhány literesek, akár egy strandolós hűtőtáska, és kitölthetik akár az egész rakteret (az általunk forgalmazott kínálatban a legnagyobb modell 900 literes). Mindkét opciónak megvannak a maga előnyei. A több különálló doboz lehetővé teszi a hőmérséklet a különféle szállított árukhoz való igazítását, így egy autóval, egy raktérben, egyszerre szállítható akár fagyasztott és szobahőmérsékletnél is melegebb áru. A nagy, teljes rakteret kitöltő dobozra lehet úgy gondolni, mint egy hűtős autóra az “autó” rész nélkül. Ez lehetővé teszi az autók (és a dobozok) cserélgetését és a hűtési lánc fenntartását: az áru a szállítás kezdetétől a végéig a dobozban marad, még akkor is, ha többször átrakodják, így a hőmérséklete garantáltan a kívánt tartományban marad. Minden hűtő(-fűtő) láda nagy előnye – jellemzően -, hogy ezeket még hosszabb távra tervezik, folyamatos munkavégzés mellett két-három autót el lehet használni, mire a láda megérik a cserére. Hőszigetelést nem lehet áttenni új autóra, hűtőládát igen. Minden hűtőláda nagy hátránya a méret. Jobban lecsökkentik a hasznos térfogatot, mint a hőszigetelés, és nem gyártanak belőle akkorát, mint hőszigetelt felépítményből. Emellett egy jó minőségű hűtőláda nem olcsó mulatság. A legtöbb esetben, ha szükség van rá, megéri az árát, hosszú távon még olcsóbb is lehet, mint a hűtés-fűtés-hőszigetelés hármas, de arra fel kell készülni, hogy az induláshoz az alternatívákhoz képest mélyebb zsebekre van szükség.
Egy pontos hőmérséklet-szabályzásra képes, hűtő-fűtő, költséghatékony haszongépjármű megtervezése nem egyszerű feladat (bizony még nekünk is okoz néha fejtörést), de semmiképp nem lehetetlen. Mi örömmel segítünk benne (törjük rajta a fejünket, az a minimum). Kérdezni és válaszokat kapni nálunk nem kerül pénzbe, úgyhogy veszíteni sem lehet vele semmit.