Kevés az a vállalkozás, aminek egy új autó ára nem fáj. Az új autó kiválasztása és megvásárlása egy induló vállalkozásnak különösen nagy fejfájást tud okozni. A szabályok, a logisztika, a toborzás, és az összes többi tennivaló zsonglőrködése közé beesik még az is, hogy a haszongépjárművek nagyon ritkán kaphatók használatkészen, “a polcról”. A költségek és a vásárlással, üzembehelyezéssel eltöltött idő a használat során kifizetődnek – egy haszongépjármű elsődleges feladata elvégre az, hogy pénzt keressen -, viszont ha a választott autó nem rendelkezik a tervezett használathoz szükséges alapvető tulajdonságokkal, az egész procedúra teljesen felesleges volt, a rá költött pénzt akár az ablakon is ki lehetett volna dobálni. Hogy segítsünk ezt elkerülni, összegyűjtöttünk néhány hasznos tippet.
Az autóvásárlás első meghatározó paramétere általában a büdzsé. Nyilván mindenki a legjobb, legszebb, legmárkásabb – legdrágább – autót szeretné, legtöbbünknek viszont be kell érnie azzal a modellel, ami maradéktalanul megfelel a tervezett használathoz, és belefér a költségvetésbe. Az első tippünk ezzel kapcsolatban az ár-érték arány szem előtt tartása. A mérleg egyik oldalán az olcsó, de rossz autó áll, a másikon pedig a drága és feleslegesen jó. Igen, van olyan, hogy feleslegesen jó. Tipikus, hétköznapi példa: a Ferrari szép, nagyon megy, megnézik az utcán, viszont ugyanúgy 130-al mehet csak, mint az összes többi autó, az utazóbőrönd nem fér bele, sem a család, és nincs olyan gazdag ember, aki nem sírja el magát, ha beletolatnak egy Ifával. Ugyanígy, egy Mercedes jobban emeli a vállalat “imidzsét”, viszont semennyivel nem fér bele több áru, mint egy pont ugyanakkora Isuzuba, Ivecoba, vagy Renault-ba. A legolcsóbb opciókat érdemes fenntartással kezelni, valamiért olcsóbbak a többinél, de a drágább megoldások sem biztos, hogy annyival többet érnek, amennyivel többe kerülnek. A legjobb megoldás, ha a választás során a munkavégzéshez szükséges paramétereket szabjuk meg minimum feltételnek: Azt el lehet viselni, ha mondjuk az autó sárga, nem kék, Dacia, nem Volkswagen, nincs benne ülésfűtés, vagy a legmodernebb multimédia-rendszer, de ha a raktere kisebb, mint amekkorára szükség van, nem elég nagy a teherbírása, nem ott nyílik, ahol nyílnia kéne, stb. az alaposan meg tudja keseríteni a munkavégzést. A végösszeget is érdemes szem előtt tartani: lehet, hogy valami a vásárláskor lespórolható, de ha a fenntartás során az árának többszörösébe kerül helyettesíteni, nem csak forintokat spórolhatunk a kezdeti többlettel, hanem kitépkedett hajszálakat is. A legegyszerűbb példával: “Jó lesz a legkisebb motor, az is elviszi, ahova kell”. Majd használat közben kiderül, hogy megpakolva emelkedőn a végsebesség 37 km/h, de csak ha nem megy a klíma, sem a hűtés; egy kicsit többet fogyaszt, mint az eggyel nagyobb motor fogyasztott volna, és a rendszeres szervizek között legalább kétszer ki kell cserélni a motor felét.
A rakterhutok.hu-n logikus feltételezés, hogy a “csupasz” autó megvásárlásával nem ér véget a mizéria. Utána kezdődik csak igazán: Hűtés, fűtés, hőszigetelés, polcok, rácsok, szellőzők, víz, gáz, villany, satöbbi. Itt is igaz a nagy igazság: Ami kell, az kell. Tulajdonképpen akár minden lespórolható, akár maga az autó is – elvégre az elődeink is elvoltak valahogy a lábukon – egy vállalkozónak viszont nem az a cél, hogy ellegyen valahogy. Mindannyian jobban akarjuk csinálni, amit csinálunk, többet akarunk eladni a termékünkből, és többet akarunk keresni vele. Ehhez viszont szükség van a megfelelő felszerelésre. Minden lehetőséget érdemes számba venni, ami közelebb vihet minket a kitűzött célhoz. Nagyon sok a mozgástér, a spórolási és túlköltési lehetőség. Legjobban a hűtőrendszeren szemléltethető ez: Létezik például a jármű saját klímájáról működő hűtő, ami kiváló megoldás, ha az ember egyáltalán nem akar hűteni. Ez a megoldás ugyanis egyáltalán nem tud hűteni (de úgy néz ki, mintha tudna). A hűtésre alkalmas hűtők névleges teljesítménye általában ad némi mozgásteret. Nem ritka például, hogy egy 0-4 °C hőmérséklettartomány fenntartására alkalmas berendezés fagyasztásra is képes legyen (mínusz két-három fokig), ennek viszont az az ára, hogy a berendezés szünet nélkül üzemel, és pillanatok alatt darabjaira hullik, hiszen nem arra van kitalálva. Itt ismét igaz: a kezdeti spórolás hosszú távon többszörös extra költséget jelent. A másik szélsőséget tekintve pedig egy fagyasztós hűtő is tud szobahőmérsékletet tartani. Ha a büdzsének nem fáj, ésszerű gondolkodás eggyel nagyobb berendezést választani, mint amire feltétlenül szükség van, de ha biztosan tudjuk, hogy nem lesz szükség az extra teljesítményre, ezt sem érdemes “túltolni”. Összegezve: A tervezés során inkább számoljunk egy kis tartalékkal, mint hogy ott álljunk a kész autó mellett megfürödve, de ne feltétlenül akarjuk a jövő hetet is.
Az átalakítások esetében nagyon lényeges szempont a minőség. Ahány gyártó, annyi megoldás: létezik MacGyver-féle szaki, aki szigetelőszalaggal szigetel, és létezik profi gyártó, akinek a munkája éppen csak meg nem szólal. A köztes mezőny szórása is igen jelentős. Szerencsére elmondható, hogy egyre kevesebb a hitvány minőséget kínáló vállalat, azonban – legalábbis Magyarországon – a csúcsminőség is alulreprezentált. Nem csoda, egy valóban csúcskategóriás hőszigetelés (csak a hőszigetelés!) az autó árába kerül. Az árak nem arányosan szemléltetik a minőséget: a kétszer drágább nem tud kétszer többet, a fele annyiba kerülő viszont praktikusan nem tud fele annyit sem. Jó irányelv tisztességes munkát keresni tisztességes áron. Érdemes megnézni a referenciákat (a jó szakember büszke a munkájára), megkérdezni az ismerősöket, kollégákat, árajánlatot kérni – a lehető legtöbb információt begyűjteni az elköteleződés előtt.
Az ár csak egy része a dolognak. A gyártó kiválasztása akkor válik érdekessé, ha eldőlt, mit kell gyártani. Ezt pedig eldönteni korántsem egyszerű feladat. A legtöbb szállítandó dologra létezik bevált szállítóeszköz, aki ezzel foglalkozik, tudja, mire van szükség, tud segíteni a tervezésben. Ritkán fordul elő, hogy egy szállítási, járműátalakítási feladat lehetetlen legyen, de ha a szállítmány különleges, a jármű is különleges. Érdemes felkészülni arra, hogy a kiszemelt járműátalakító vállalat emberei az ilyen különleges esetekben kérdezni fognak. Az egész járművásárlási procedúrát érdemes eleve azzal kezdeni, hogy egy papírra felírunk mindent, amit tudunk, amit szeretnénk, az összes elképzelésünket. Ha tisztában vagyunk azzal, hogy mit szeretnénk, mire van szükségünk, könnyebben elkerülhetjük a meglepetést, hogy végül nem azt kapjuk a pénzünkért.